Grilování kombinuje příjemné aktivity. Pobyt na čerstvém vzduchu, chvíle strávené s milými lidmi a v neposlední řadě dobré jídlo. Grilování může být ale nezdravé. Jaké jsou zásady zdravého grilování?

Abychom ale grilování nekřivdili, řekněme na začátek, že při správném postupu jde o zdravý, dokonce i dietní způsob kuchyňské úpravy. Jídlo se zkrátka nesmaží v tuku. Aby bylo grilování zdravé, je potřeba se vyhnout dvěma problémům.

Jak zdravě grilovat

První riziko grilování

Prvním je hoření odkapávajících šťáv. Pokud k němu dochází, vznikají nebezpečné karcinogenní látky, které navíc kazí chuť připravovaného jídla.
Jak uvádí Státní zdravotní ústav ve své publikaci Prevence onemocnění z potravin při grilování pokrmů (2000), mezi nejzávažnější karcinogeny patří benzo (a)pyren, který se tvoří právě rozkladem tuku odkapávajícího z grilovaného masa na rozžhavené uhlí. Vzniklé spaliny včetně polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) jsou teplým vzduchem zpět vyneseny na potravu, již následně kontaminují.

Některé druhy masa, například krkovice, jsou hodně tučné, a je tedy pravděpodobnější, že z nich bude odkapávat tuk do ohně. Zabránit se tomu dá použitím grilovacích tácků. Další variantou je pořídit takový gril, který myslí na zdravé grilování za vás. Některé grily, např. ty od švýcarské značky Outdoorchef, jsou vybaveny trychtýřem umístěným přímo pod mřížkou, navrženým tak, aby odváděl veškerý odkapávající tuk i šťávy do sběrné misky a ani kapička se nedostala do ohně.

Druhé riziko grilování

Druhým rizikem jsou nebezpečné spaliny, které vznikají při hoření dřeva. “Při výběru dřeva na zátop je lepší volit ne-smolnaté druhy, nehodí se například borovice,” vysvětluje Václav Bartoš ze společnosti Outdoorchef.

5 tipů pro zdravější grilování

1. Gril před používáním vždy důkladně očistěte od všech zbytků z předchozího grilování.
2. Zásadní je, aby odkapávající šťávy nehořely. Toho docílíte díky technologicky vyspělému grilu na plyn či dřevěné uhlí, případně také grilovacími deskami či tácy, které odkapávající šťávy zachycují. Pokud ovšem budou příliš blízko zdroji žáru, může vzplanout i tuk či marinády v nich zachycené.
3. Je dobré vědět, že v přímém žáru (přímo nad žhavými uhlíky) lze grilovat pouze některé druhy masa, například steaky. Pro přímé grilování jsou nevhodná masa, ze kterých se vypéká hodně tuku (typicky krkovice, kuřecí,…), stejně jako marinovaná masa. Ta je potřeba grilovat nepřímo.
4. Zásadní je práce s teplotou. Každé maso vyžaduje trochu jiný přístup, ale obecně se dá říct, že zpočátku je důležité mít dostatečně vysokou teplotu, při níž je možné maso zprudka opéct a zachovat tak jeho maximální šťavnatost. Je však důležité v následující fázi propékání žár snížit, aby na povrchu nevznikala spálená místa. Ta mají negativní vliv na výslednou chuť i na zdravost pokrmu.
5. Grilujte čerstvé maso místo uzenin, karcinogenní látky se totiž tvoří obzvlášť snadno v uzeném mase v kombinaci s vysokou teplotou.

zf

O nás

Lékárna nazeleno - Internetový magazín o zdraví a zdravém životním stylu

Redakce

  • Adresa : Pod Rozhlednou 6085 76001 Zlín

  • Email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Nové